شش نکته کلیدی جهت برگزاری جلسه با سرمایه گذاران خطر پذیر
خبر خوب (و البته بد) این است که واقعاً هیچ ترفندی برای جذب سرمایه برای کسبوکار شما وجود ندارد. جذب سرمایه نیاز به آمادگی، پشتکار و دقت دارد. پیش از آنکه شروع کنید، مطمئن شوید که به خوبی سازماندهی شدهاید. هنگامی که شروع به برگزاری جلسه با سرمایهگذاران میکنید، آمادگی شما باید در حدی باشد که بتوانید سریع به درخواستها و سؤالات آنها پاسخ دهید. اگر یک طرح کسبوکار قرص و محکم و نمونه اولیه آزمایششده دارید، تنها چند اقدام ساده نیاز دارید تا از بقیه متمایز شوید.
1- تحقیق کنید و حوزه را محدود نمایید
مطمئن شوید که با سرمایهگذاران مناسب ملاقات میکنید. پس از صرف وقت و تلاش بسیار، هیچچیز بدتر از این نیست که متوجه شوید این مسیر از ابتدا بینتیجه بوده است، بهویژه اگر آن اطلاعات به سادگی با یک جستجوی گوگل به دست می آمد. بدتر از آن، اگر مخاطب شما کسی را بشناسد که بتواند به شما کمک کند اما شما بیدقتی نشان دادهاید، قطعاً یک فرصت ارتباطی مهم را از دست خواهید داد. استراتژی ارائه مکرر طرح و معرفی به همگان برای شبکهسازی عمومی مفید است، اما هنگام ارائه جدی، مطمئن شوید که سرمایهگذار خود را بهخوبی میشناسید. تحقیق کنید. آماده باشید. سرمایهگذاران میخواهند بدانند که شما بهراحتی غافلگیر نمیشوید.
2- با دقت گوش دهید
تمام بازخوردهای دریافتی را یادداشت کنید و اطمینان حاصل کنید که چیزی از قلم نیفتاده و پاسخ همه موارد را به درستی داده اید. ایرادات و انتقادات منجر به اصلاح ارائه شما شده و ضعف های احتمالی برنامه شما را نمایان می کند. دقیقاً به آنچه سرمایهگذاران از شما میخواهند گوش دهید و آن را فراهم کنید. اغلب این درخواستها همراه با تیزبینی هایی است. سرمایهگذاران به دنبال شنوندگان دقیق هستند، تا خواسته آنها را به درستی درک کنند. توانایی اتصال نقاط مختلف و درک ضمنی مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی مهمتر از آنچه میگویید، آن چیزی است که میشنوید و آن رفتاری است در پی آن دارید. برخی افراد آنقدر بر حرف زدن تمرکز دارند که قادر به شنیدن و تعامل در یک گفتوگو نیستند. شما باید مطالب خود را بهاندازهای خوب بدانید که بتوانید آرامش داشته و بهصورت طبیعی وارد گفتگو شوید.
3- بهموقع و پاسخگو باشید
این نکته را نباید دستکم گرفت. سرمایهگذاران معمولاً مردد هستند و بسیار حساس به هر نشانهای از عدم قابلیت اطمینان. نحوه تعامل شما با آنها نشان میدهد که چگونه کسبوکار و سرمایه آنها را مدیریت خواهید کرد. زمان یک سرمایهگذار برای او ارزشمند است، پس با دقت آن را مدیریت کنید.
4- روابط را بسازید
افراد به کسانی پول میدهند که با آنها ارتباط دارند. هرچند رابطه شما با سرمایهگذار حرفهای خواهد بود، اما همچنان یک رابطه است و بر پایه اعتماد بنا شده است.
5- عملکرد خود را نشان دهید
اهداف را تعیین کنید و به آنها دست یابید. آنچه میگویید را عملی کنید. مهمترین چیزی که باید نشان دهید، فارغ از جذابیت محصول شما، این است که چگونه درآمدزایی خواهید کرد. حتی در مراحل اولیه، باید تصور و تصویری از این موضوع داشته باشید. اگر نتوانید نحوه درآمدزایی خود را نشان دهید، نیاز دارید بیشتر کار کنید.
6- ثابت قدم و استوار باشید
در مسیر توسعه ارتباطات قدم بردارید، اما مزاحم نباشید و هیچ پلی را خراب نکنید. در تمام ارتباطات خود محترمانه، مودبانه و سازنده رفتار کنید. جذب سرمایه مستلزم یک تلاش استراتژیک و متمرکز است. شما خیلی زود چشمانداز سرمایهگذاری را مانند بازار خود خواهید شناخت.
ممکن است به این فکر کنید که در جلسه سرمایهگذاری چه سؤالاتی از شما پرسیده خواهد شد. ایدهآل این است که مانند یک مصاحبه شغلی برای این موارد آماده شوید. اما هر شرکت سؤالات متفاوتی خواهد داشت، که البته پاسخ آن سرراست نیست، اما راهی جز آمادگی برای آن ندارید.
منبع: Venture Capital: Everything You Need To Know About Rai s ing VC Funding